Exista Mos Craciun in IT&C ?

O informatie recenta a dat de gandit serios unor largi comunitati de oameni: informaticieni, oameni de afaceri, beneficiari de servicii si produse IT&C etc. Pe scurt, industrii intregi sunt in alerta de grad zero. Se stie ca MySQL a fost vindut anul trecut catre SUN. Noutatea consta in faptul ca SUN vrea sa fie cumparat astazi de catre Oracle. Aici e dilema. Fiind vorba de o achizitie serioasa, care poate sa afecteze competitia pe o piata (exprimare eufemistica), inclusiv din UE, Comisia Europeana trebuie sa aprobe achizitia. De mentionat ca Departamentul de Justitie din SUA l-a aprobat. De cealalta parte, competitorii directi ai Oracle, adica Microsoft si SAP, au cerut respingerea acestei achizitii de catre UE.

Plecand de la aceasta informatie ne putem intreba in ce fel va fi afectata, pozitiv sau negativ IT&C, la nivel de stakeholders, in managementul unei organizatii ? Dar la nivel de mediu de afaceri sau industrie ? Aceasta stare de fapt care nu va intrazia sa apara este un beneficiu sau un prejudiciu ? Sa luam cateva exemple de aplicatii construite cu baze de date MySQL. Aceste aplicatii sunt larg utilizate in orice tip de industrie. Sa luam de pilda – Transporturile. Dintotdeauna acestea s-au constituit intr-un domeniu de activitate strategic, la care nicio tara nu a indraznit sa renunte nici macar pe timp de razboi sau criza.

Redau mai jos cateva exemple IT&C, acestea fiind cu titlu demonstrativ. Generic analizand, o multime de tehnologii similare, din aceeasi gama, incorporeaza tehnologii open-source, in speta gratuite, printre care, intr-o proportie alarmanta si MySQL.

Iata cateva exemple concludente:

1. Sistemele Inteligente de Transport (ITS)

ITS utilizează tehnologia informaţiei, comunicaţiile şi tehnologiile de control, pentru a îmbunătăţi operarea reţelelor de transport. Culegerea, prelucrarea, integrarea şi furnizarea informaţiilor de trafic online oferă suport autorităţilor, operatorilor şi călătorilor pentru luarea unor decizii competenţe, coordonate şi rapide, dispunând astfel de facilităţile de transport într-un mod inteligent. În domeniul Transporturilor, ITS a dezvoltat şi implementat cu succes soluţii pentru:

  • localizarea automată a vehiculelor în domeniul rutier şi feroviar;
  • managementul traficului, cu aplicaţii la infrastructură stradală urbană;
  • managementul serviciilor de transport în comun;
  • sisteme de informare dinamică.

2. Solutiile IT de tipul “Track and View”

Track and View este o soluţie dezvoltată pe tehnologii moderne care combină localizarea prin satelit (GPS), cu transmisia de date în timp real prin reţeaua de telefonie mobilă (GPRS) şi cu agregarea şi prezentarea informaţiei pe o platformă GIS. Ce stie sa faca acest soft ?

  • Urmărire în timp real a flotei de vehicule pe harta reţelei de transport
  • Controlul activităţii prin generarea de rapoarte de parcurs
  • Controlul costurilor prin generarea de rapoarte de utilizare a infrastructurii
  • Optimizarea rutelor prin calculul traselor optime între nodurile reţelei
  • Consolidarea datelor de telemetrie provenite de la vehicule cu posibilitatea generării de rapoarte
  • Utilizare simultană de către mai mulţi operatori aflaţi în locaţii diferite

De asemenea, softul oferă atât raportare în timp real a datelor de telemetrie de pe fiecare vehicul monitorizat cat şi o suită de rapoarte de analiză utile în controlul activităţii, controlul costurilor şi optimizarea rutelor de transport. O solutie Track & View poate fi utilizata simultan de mai mulţi operatori aflaţi în locaţii diferite, permiţând distribuirea activităţii de monitorizare.

3.Sisteme Avansate de Management al Traficului (ATMS)

ATMS fac parte din categoria Sistemelor Inteligente de Transport. Se utilizează tehnologii Geographic Information System (GIS) pentru localizare şi orientare pe hărţi digitale, tehnici multimedia pentru prezentarea directă a condiţiilor de trafic şi comunicaţii wireless pentru monitorizarea traficului.

  • Integrează informaţii rutiere transmise online de sisteme de achiziţii, parametri de trafic de la camere web şi detectori de trafic (senzori PIR) instalaţi în zona monitorizată;
  • Integrează sisteme complementare de informare;
  • Consolidează şi prelucrează informaţiile pe servere de date;
  • Oferă prin internet servicii complexe de informare, monitorizare şi control;
  • Servicii de monitorizare a traficului pentru Poliţie şi autorităţi competente în organizarea, administrarea şi optimizarea traficului rutier urban;
  • Servicii de informare online pe harta digitală, destinate participanţilor la trafic.

4.Dynamic Messaging System

Este o soluţie de informare vizuală a participanţilor la trafic, prin mesaje afisate pe panouri LED, ca parte integrată a soluţiilor complexe de management al traficului.

  • Se afisează informaţii cu privire la volumul traficului, starea drumului, condiţii meteo deosebite sau incidente;
  • Informaţiile sunt preluate prin soluţii diverse de comunicare de la sursele primare şi consolidate într-o bază de date;
  • Mesajele pentru participanţii la trafic sunt generate din datele consolidate şi sunt apoi transmise către panouri utilizând soluţii de comunicaţii mobile.

5.Public Transport Management System (PTMS)

Este o soluţie complexă pentru managementul serviciilor de transport public de călători.
Soluţia colectează, prelucrează şi analizează datele în scopul conducerii activităţilor, precum şi al elaborării de scenarii de planificare şi dezvoltare pe baza nevoilor reale.

  • Monitorizarea în timp real a poziţiei mijloacelor de transport, cu ajutorul sistemului GPS şi a comunicaţiilor wireless;
  • Transmiterea şi recepţionarea mesajelor text de la dispecerat către mijloacele de transport;
  • Informare a călătorilor în staţiile de autobuz prin predicţia orelor de sosire a vehiculelor în fiecare staţie şi afişarea lor în panouri de informaţii;
  • Furnizarea unor informaţii din trafic sau de interes general, cum ar fi anunţuri explicite de întârzieri, alerte, data/timpul curent sau temperatura ambiantă;
  • Monitorizare şi analiză, în timp real şi istoric, a circulaţiei vehiculelor, cu ajutorul hârtiilor vectoriale şi a unor griduri de date;
  • Analiza pentru evaluarea încadrării vehiculelor de transport în orarul de circulaţie şi în ruta prestabilită şi evaluarea utilizării resurselor (vehicule, combustibil, etc);
  • Aplicaţii utilitare pentru digitizarea traseelor şi pentru generarea automată a graficelor de circulaţie.

La acestea mai adaugam alte solutii si servicii IT precum: CRM, BI, SIAD, hosting “professional”, serviciile web, recovery solutions, Data Warehouse, OLAP etc.

Asadar, ne intrebam pana unde a ajuns (s-a infiltrat) MySQL ?

Aceste aplicatii software care inglobeazaMySQL, fac pate dintr-o sfera extrem de extinsa din zona IT&C. Mai mult, acestea se regasesc la nivelul intregii economii ale unei tari. Tehnologia BD oferita gratuit spre utilizare, a stopat in ultimii 6-7 ani ascensiunea fulminanta a producatorilor de tipul Oracle. Este cunoscut faptul ca o licenta (completa ca functionalitati) poate ajunge la Oracle si la 100.000 de dolari. Or, MySQL a oferit o astfel de tehnologie – gratis. Asa cum era de asteptat, produsul BD sub marca MySQL a avut un succes uimitor. A constituit o alternativa viabila pe o piata inseatata de o asemenea solutie IT.

Tehnologia MySQL s-a dovedit a fi eficienta si robusta, atat din punct devedere tehnic, cat si din punct de vedere al securitatii informatice. Trebuie stiut ca Oracle a pierdut  mult teren in acest tip de business, cat  si foarte multi bani. Totusi nu suficient demulti, incat sa-si permita, indirect, sa absoarba MySQL, prin achizitia SUN. Asadar, asistam la o posibila tranzactie a carei miza este uriasa: miliardele de dolari care pot deriva cu usurinta din miliardelede giga de informatii introduse “gratis” intr-un sistem open-source care de maine ar putea fi contra-cost (licentiat). Iata ce usor se preia controlul unei mega-afaceri,  ce usor se fabrica banii. Oare de maine cine va controla informatiile ? Cine pierde cu adevarat, cine castiga ? Un raspuns mai aproape de adevar ar fi – aceia care sunt suficient de inteligenti si care studiaza cat mai bine posibilele riscuri. Din pacate multi nu au fost atat de prudenti, desi inclusiv acestia stiua zicala ca „ce e gratis, nu e tocmai bun”. Cu toate acestea, gradul de utilitate oferit de BD-urile de la MySQL a fost atat de mare, incat riscurile au fost practic uitate sau neglijate. La ora actuala, in lume, mai sunt BD-uri open-source echivalente, precum PostgreSQL, SQLite etc. De asemenea, acestea sunt, la fel, niste solutii open-source de o performanta foarte ridicata. Intrebarea este pana cand te poti folosi de ele, dat fiind riscurile la care te expui ca si investitor ? Pentru ca s-au facut investitii colosale in aplicatii informatice care au drept „teren de constructie” – MySQL. E ca si cum ai cumpara o casa pe un teren oferit gratis. Peste 10 ani vine cineva si-ti spune ca esti obligat sa platesti chirie toata viata, la terenul de sub casa, la pretul de X lei, pret fix,  nenegociabil. Esti pus in postura de a accepta sau pleca din casa pe care tocmai ai crezut, pana atunci, ca e proprietatea ta.  Ce usor se inseala lumea in ziua de azi… Nu ? Experienta ne invata ca gratuitatile nu dureaza la infinit, orice demers economic nefiind liniar, caci el  se manifesta firesc avand forma “clopotului lui Gaus”.

CONCLUZII

Starea de fapt pentru cei care sunt implicati sau afectati de aceste schimbari este una de genul: “Banca X va intra in faliment, deci fugi si scoate-ti banii”. Cam la fel stau lucrurile si cu bazele de date.

Cine nu a avut grija din timp sa-si protejeze datele confidentiale, (institutii de stat, private cu rol cheie in economie), acum vor pierde cel mai mult. Chiar daca isi vor scoate datele si vor renunta la MySQL, copiile de siguranta “in oglinda” de pe hard-discurile cu BD-uri vor ramane. Cine le poate controla ca nu-i asa ? Cel mai sigur, cine va detine MySQL, va detine industrii intregi. Pana acum nu a existat un organism de control asupra acestor BD. Cel putin asa se stia, iar acest aspect nu a lasat loc de indoieli sau de temeri. Problema e ca acum starea de spirit , in randul investitorilor din IT, e exact pe dos.  Se stie ca BD-urile in care unii au investit enorm, nu vor mai fi decat pe hartie sub controlul lor. Practic, nu investitorii vor detine puterea, caci tehnologia e o masinarie complexa  si aproape imposibil de controlat din exterior. Asta deranjeaza teribil pe oamneii din piata. Pe toti cei care au crezut in povesti cu zane. Privita dintr-o alta perspectiva, aceasta “figura de stil” in afaceri – purtand marca MySQL – este ca jocul “Pacalici” de pe vremuri. Te-ai ales cu “norocul de carte”,  ai ramas de “plansul lumii”. Pierderile nu pot fi masurate, iar cota de piata care ar putea fi castigata de americani, (daca se va semna contractul) nu se stie exact cat e.  Dar cu siguranta e imensa si imposibil de cuantificat acum.  E o piata construita cu banii altora. Iata, deci e timpul de un alt “refresh”, atat in mentalitatea decidentilor din structurile manageriale ale organizatiilor, cat si in teoriile de specialitate. Starea “de facto” e un avertisment pentru investitori in IT  care, pe viitor, se vor gandi de zece ori atunci cand vor decide pe termen mediu si lung cum sa cheluiasca banii. Actualmente, pentru toata lumea, un lucru este foarte clar. Suntem in Ajun de Craciun 2009,  iar Santa Claus nu va trece pe la pierdanti si nici pe la traditionalistii  incapatanati, invatati  „mai altfel” de pe vremurile cand la moda era Mos Gerila.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: