Oftalmologie – Goana dupa bani si cariera ne orbeste la propriu

Zilele acestea am trecut intamplator pe la un cabinet medical de Oftalmologie unde am beneficiat de o consultanta gratuita privind sanatatea ochilor. Am ramas surprins sa constat ca, desi credeam ca totul este in regula, lucrurile s-au mai schimbat intre timp. „Lumina ochilor” nu mai e chiar aceeasi ca-n tinerete. Desigur nici nu e cazul sa dramatizam. Insa abia acum, ajuns in fata medicului, am inceput sa fac cuvenita introspectie in ceea ce priveste relele obiceiuri. Si anume cate ore pe zi aloc privitului la calculator, la TV sau  cititului de carti in spatii putin luminate. Apoi am aruncat o privire  asupra comportamentului alimentar din trecut, astfel incat sa depistez eventualele motive pentru care ochii nu s-au bucurat de o hranire corespunzatoare privind aportul  vitaminelor, mineralelor, proteinelor etc. E clar ca si aici am fost ignorant. In fond, atunci cand esti tanar nu-ti prea pasa de nimic. De ce mi-ar fi pasat mie de consecintele care astazi nu s-au lasat asteptate ? O explicatie am gasit-o foarte repede, incepand de la ocupatia profesionala desfasurata continuu in spatii slab luminate, pana la mult luminatul mediu academic. In acest din urma caz, daca nu esti student la medicina sau alta facultate cu profil similar,  nu ai sa auzi si nu ai sa vezi niciun curs privitor la modul in care tu, viitorul cetatean, trebuie sa-si protejezi sanatatea.  Lipsiti de o educatie adecvata in aceasta directie, devenim ignoranti cu propria viata. Goana dupa bani si cariera ne orbeste la modul propriu. Tineri beau, fumeaza, petrec peste 8 ore pe zi in fata calculatorului, apoi se relaxeaza alte 3-4 ore in fata televizorului, ceea ce e cu mult peste limitele pe care le poate suporta organul numit – ochi. Nici nu m-a mirat atunci cand medicul mi-a spus, mai in gluma mai in serios, ca nu mai sunt persoane care sa aiba un vaz foarte clar, ochi sanatosi tot asa cum, altadata, era o normalitate la peste 60% dintre oameni. Stilul de viata defectuos plus conditiile mediului inconjurator ne afecteaza nu doar ochii, ci si ficatul, inima, memoria, rezistenta oaselor. Constientizam asta si nu vrem sau nu putem sa schimbam mare lucru. Personal am decis ca schimbarea poate incepe cu mine.  In concluzie, tocmai de aceea am scris aceste randuri, in speranta ca si altii le vor citi. Recunosc ca am devenit prudent, ba chiar incapatanat, in privinta sanatatii mele. Da, imi permit sa spun ca am devenit mai atent, atunci cand trebuie sa ma expun la diverse riscuri privind propria-mi sanatate. Indiferent de cata glorie sau bani as castiga, starea sanatatii va ocupa mereu primul loc. Nu am zece vieti, ci una singura fapt pentru care doresc sa o traiesc din plin. Va recomand la fel. Altfel, dupa 50 de ani veti fi de compatimit. Atunci nimeni nu v-a avea mila de voi cu toata gloria si banii de care v-ati bucurat in tinerete.

Lasă un răspuns

